Általános iskola
A Lajosmizsei Fekete István Sportiskolai Általános Iskola Felsőlajosi Tagintézményének bemutatása
1. Az intézmény adatai
Az iskola a Lajosmizsei Fekete István Sportiskolai Általános Iskola tagintézményeként működik.
Az intézmény neve: Lajosmizsei Fekete István Sportiskolai Általános Iskola
Az intézmény székhelye: 6050 Lajosmizse, Szabadság tér 13.
Alapító szerv neve: Emberi Erőforrások Minisztériuma
Fenntartó neve: Kecskeméti Tankerületi Központ
Fenntartó székhelye: 6000 Kecskemét, Homokszem utca 3-5.
Az intézmény vezetője: Plichta Ildikó
A tagintézmény neve: Lajosmizsei Fekete István Sportiskolai Általános Iskola Felsőlajosi Tagintézménye
A tagintézmény telephelye: 6055 Felsőlajos Iskola utca 16.
Az intézmény típusa: Általános Iskola
Szervezeti kód: BA1507
OM azonosító: 027884
Alapfeladata: általános iskolai nevelés, oktatás
-
nappali rendszerű oktatás
-
alsó tagozat
-
a többi gyermekkel, tanulóval együtt nevelhető,
oktatható sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók nevelése-oktatása (autizmus spektrumzavar, egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdők) nappali rendszerű (felvehető maximális tanulói létszám: 7 fő)
-
napköziotthonos ellátás, tanulószoba
Az iskola maximális létszáma: 104 fő
Honlap: https://lajosmizseiskola.hu/oldal/felsolajosi-tagintezmeny
Telefonszám: +35 76 356 921 , +36 76 555 299
E-mail: iskola.felsolajos@gmail.com
2. Az iskola története
Felsőlajoson 1946-ban kezdett működni az első iskola Lajosmizse Almási-tanyai Állami Népiskola néven. Az évfolyamok számával a tanulólétszám is egyre növekedett. 1951-ben a népiskolából általános iskola lett Lajosmizse Felsőlajos I.sz. Iskola néven. 1952-től egyetlen pedagógus házaspár tanított az iskolában: Kemmer Mihály a felső, felesége az alsó tagozaton.1958-ban épült fel, és került átadásra az iskola jelenlegi épülete. Az alsó tagozatos gyerekek számának növekedésével csoportbontásra került sor: Először az 1-2 és 3-4, majd a következő évben már a hagyományos 1-3 és 2-4 összevonásban. A felső tagozatot 1962-től bontották két csoportra, amikor az iskola létszáma már meghaladta a 100 főt. Így az összevont iskolából részben osztott iskola lett. Ekkorra már 4 pedagógus tanított az iskolában. A tantárgyakat felsőben kezdetben nem szakos pedagógus tanította, a nyelvoktatás és a tantárgyak szakos oktatása 1965-ben kezdődött meg. 1976-ban, a lajosmizsei diákotthon megnyitásával minden külterületi iskolában, így Felsőlajoson is befejeződött a felső tagozatos oktatás. A Felsőlajos I. számú Általános Iskola beleolvadt a lajosmizsei iskolába, egyike lett a tagiskoláknak. 1992-ben Felsőlajos község Önkormányzata megalapította többcélú intézményét Általános Iskola és Napköziotthonos Óvoda néven Ekkorra az iskola környezete is korszerűbbé vált, az Önkormányzat ekkor szüntette meg a kinti illemhelyeket, és épített az iskolához kiszolgáló helységeket: az ebédlőt és melegítőkonyhát. 1995-ben részben osztott iskolából osztott iskola lett, ettől az évtől megjelent a tantárgyfelosztásban a szakosítás. 1996-ban a tovább növekedő a gyermeklétszám miatt szükségessé vált az iskolaépület bővítése. E munka során épült meg egy tanterem, és egy könyvtárhelyiség. Ez utóbbi kialakítására iskolai, és községi igény is volt. A többcélú intézmény feladatköre bővült, Általános Iskola, Napköziotthonos Óvoda és Közkönyvtár lett A 2008-ban létrejött intézményfenntartói társulás óta a Lajosmizsei Fekete István Általános Iskola Felsőlajosi Tagintézményeként látja el feladatát. Az iskola fennállásának 40. évfordulója alkalmával az iskola udvarán társadalmi összefogással, és pályázaton nyert pénzből egy szép „Ökopark” került kialakításra. Ez szolgál a gyermekek szabadidős tevékenységének színteréül, valamint a mintegy 1000 db, 40 fajta növény az egészséges környezet biztosításán túl a gyermekek környezeti ismereteinek bővítését is elősegíti. 2006-ban majd 2009-ben is elnyerte iskolánk az Ökoiskola címet, 2012-ben, pedig Örökös Ökoiskola lett.
3. Az iskola környezete
A tagintézmény az anyaintézménytől 7 km-re helyezkedik el Bács-Kiskun megye északi határán.
Iskolánk méreteiből adódóan kisiskola, mely gyermekszerető, családias, közvetlen, és barátságos légkörének köszönhetően kedvelt a környék lakosai körében. A település lakosain kívül többnyire azok a szülők érdeklődnek iskolánk iránt, akik úgy gondolják, hogy gyermekük optimális személyiségfejlődése, közösségbe való beilleszkedése, az iskolai tanuláshoz szükséges alapkészségek, alapismeretek elsajátítása, tanuláshoz való pozitív viszonya egy ilyen kis létszámú befogadó tanulói közösségben, odafigyelő, egyéni bánásmódot alkalmazó pedagógusok segítségével valósulhat meg.
A gyerekek számára olyan környezetet, oktatást-nevelést igyekszünk biztosítani, amelyben hangsúlyt kapnak az erkölcsi kérdések, a környezettudatos életmód és a tágabb spektrumú művelődési tartalmak, lehetőségeket teremtve mind a tehetséges, mind az egyéni bánásmódot igénylő tanulóinknak megfelelő előre haladásukhoz, személyiségfejlődésükhöz.
Célunk, hogy tanulóinknál interaktív módszerek segítségével kreatív, együttműködésre alkalmas, felelős magatartást eredményező, döntéshozásra, konfliktuskezelésre és megoldásra alkalmas készségeket alakítsunk ki. Kiemelten fontos feladatunknak tartjuk, hogy a gyerekek környezet- és természetszeretetét formáljuk, megszilárdítsuk. Színvonalas rendezvényeinkkel, gazdag iskolai élettel, a változatos szakköri lehetőségek, a kulturális rendezvények látogatásának, az iskolai,- és úszótáborok, tanulmányi versenyek, öko-, és gyerekprogramok szervezésével, a Szülői Munkaközösséggel szorosan együttműködve a családias légkör megtartásával szeretnénk biztosítani, hogy iskolánk vonzó lehetőségként szerepeljen az intézmények palettáján.
4. Az intézmény tárgyi működési feltételei
Az intézmény 4 tanteremmel rendelkezik, melyből 1 informatika teremként is működik. Az épületben található még ebédlő, melegítő konyha, mosdók, tanári és vezetői iroda. 2019 nyarán sor került az iskola energetikai korszerűsítésére, mely során az iskola épületének külső hőszigetelése és a külső nyílászárók cseréje is megtörtént, az elavult fűtési rendszert új központi fűtés váltotta ki, valamint az épület akadálymentesítése is megvalósult. 2024-ben az iskola épületén napelem telepítés és világításkorszerűsítés valósut meg.
Iskolánk rendelkezik azokkal az alapvető oktatási eszközökkel, szakkönyvekkel, audiovizuális és digitális anyagokkal, segédletekkel, amelyek a hatékony munkánkhoz szükségesek.
Mind a négy osztálytermünk rendelkezik interaktív táblával. Az intézmény minden pedagógus számára saját laptopot biztosít, ami nagyban megkönnyíti az órákra való felkészülést, valamint az adminisztrációs feladatok ellátását. Taneszköz ellátottságunk átlagosnak mondható, melyet folyamatosan bővítünk.
5. Személyi feltételek
Nevelőtestület
A tagintézményben az oktatási-nevelési feladatokat 8 pedagógus látja el. A katolikus és református hittan órákat 2 hittanoktató tartja. A kis létszám ellenére tantestületünkre a módszertani sokszínűség és szakmai sokoldalúság jellemző. Az idősebb munkatársak kiforrott pedagógiai szemléletükkel, nagy szakmai tapasztalatukkal komoly támaszt jelentenek a fiatalabbak számára, akik viszont rugalmasságukkal, nyitottságukkal a frissülést, a folyamatos megújulás lehetőségét adják az intézmény számára. Minden pedagógus folyamatosan képezi magát.
Tanulók
Intézményünkbe csak alsó tagozatos gyermekek járnak, évfolyamonként egy osztály, felső tagozaton tanulóink az anyaiskolában folytathatják tanulmányaikat. Diákjaink első osztálytól tanulnak angol nyelvet
A hiányzások száma átlagos. Évismétlés többnyire csak 1. osztályban fordul elő főként azon tanulók esetében, akik nem megfelelő érettséggel iratkoztak be az első osztályba.
A hátrányos helyzetű, halmozottan hátrányos helyzetű, SNI, és BTMN tanulók aránya az anyaintézményhez képest kevesebb.
Szakmai munka
Pedagógiai folyamatok
Az intézmény Helyi Tanterve a Kerettantervek által meghatározottak alapján épül fel. Az intézményi Pedagógiai Program cél- és feladarendszere képezi az egyes tanévek tervezésének az alapját. Törekszünk a hatályos szabályozók figyelembe vételére. A jogszabályokban rögzítetteknek megfelelően zajlik a mindennapi munka az intézményben. A Pedagógiaiprogram – Nevelési program fejezete részletesen bemutatja az elérni kívánt nevelési – oktatási feladatokat.
Folyamatos kívánalom, hogy a szövegértés, matematikai nyelvtani ismeretek és az angol nyelv ismeretét alaposan elsajátítsák tanulóink. Ez az alapja ugyanis a későbbi alapműveltségnek.
A tanulmányi átlageredmények magas színvonalú, minőségi oktatásról árulkodnak. Iskolánk tanulói felső tagozaton is jól megállják a helyüket, többnyire olyan teljesítményt nyújtanak felső tagozaton is, mint alsóban.
Személyiség- és közösségfejlesztés
A tanórákon gyakran kerül előtérbe a differenciált munka. A pedagógusok a kiemelt figyelmet igénylő tanulókról tájékozódnak, tapasztalataikat megosztják az érintett kollégákkal. Fontosnak tartjuk a tanulás támogatását és az önképzés lehetőségeinek megismertetését a tanulóinkkal, ehhez alakítottuk ki a szervezeti és a tanulási kultúrát. A gyermekek munkájának tantárgyi ellenőrzése rendszeres, erről folyamatos visszajelzést kapnak az e-naplón keresztül a szülők. A stratégiai programokban és az operatív tervekben szereplő közösségfejlesztési feladatokat példa értékűen valósítja meg a tagintézmény. Fontosnak tartjuk a nemzeti hagyományok megismertetését, a magyarságtudat, a hazaszeretet kialakítását. Nagy hangsúlyt fektetünk a környezettudatos nevelésére, az ÖKO iskola működtetésére. Az egészséges életmódra nevelés érdekében lehetőséget teremtünk a rendszeres mozgásra, sportolásra, versenyzésre. A Kecskeméti M. Bódon Pál Alapfokú Művészeti Iskola kihelyezett tagozata szintetizátortanulási lehetőséget biztosít a zene iránt érdeklődő diákok számára.
A saját értékrendünkhöz igazodva kiemelkedő feladatunknak tartjuk a gyerekek viselkedéskultúrájának folyamatos figyelemmel kísérését és szükség esetén példamutatással jó irányba terelését.